Jak działa pozycjonowanie stron forum blog

Pozycjonowanie stron internetowych. Co to jest? Jakie są efekty?

Table of Contents

Pomimo trudnych czasów z roku na rok firm w Polsce jest coraz więcej. Większość usług przenosi się do internetu lub korzysta z reklamy cyfrowej. To wszystko sprawia, że coraz trudniej wybić się w sieci, zyskać i utrzymać wysoką rozpoznawalność. Rozwiązaniem tego problemu jest pozycjonowanie stron internetowych. Aby działania SEO były skuteczne, trzeba jednak podejść do nich strategicznie. Zobacz, co warto wiedzieć o pozycjonowaniu stron www, jakie są rodzaje pozycjonowania i kiedy warto się na nie zdecydować! 

 

Co to jest pozycjonowanie stron? Trochę teorii

 

Zanim przejdziemy do aspektów szczegółowych, na początku warto wyjaśnić, czym jest pozycjonowanie stron i co właściwie oznacza. Termin ten został wprowadzony już w latach 90. XX w. i jest dosłownym tłumaczeniem anglojęzycznego Search Engine Optimization (SEO). Oznacza zespół działań mających na celu osiągnięcie przez daną witrynę wyższej pozycji w wyszukiwarce internetowej. 

Pozycjonowanie stron internetowych staje się dziś koniecznością między innymi ze względu na rosnącą liczbę stron i biznesów przenoszących się do sieci. Wyszukiwarki internetowe, z których najpopularniejszą jest zdecydowanie Google, analizują i indeksują witryny w oparciu o szereg specjalistycznych wskaźników. Zainteresowanie i zachowania odbiorców na stronie także są istotną grupą czynników rankingowych wyszukiwarek. Specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem odpowiedzialni są więc za jak najlepsze dostosowanie witryny w taki sposób, aby była z jednej strony była przyjazna wyszukiwarce, z drugiej zaś ー przyjazna odbiorcom. 

 

Główne korzyści pozycjonowania stron www

 

Skuteczne pozycjonowanie stron jest procesem, który zapewnia wiele długoterminowych korzyści. Najważniejsze efekty pozycjonowania to m.in.:

  • wyższe pozycję strony w wynikach wyszukiwania na określone zapytania, 
  • wyższy stopień konwersji sprzedażowej,
  • potencjał budowania zasięgów sprzedażowych,
  • dopasowana i atrakcyjna identyfikacja wizualną, 
  • konstrukcja zgodna z wytycznymi pozycjonowania stron Google,
  • bezpieczeństwo funkcjonowania portalu i zgodność z normami prawno-technicznymi,
  • lepsza rozpoznawalność witryny i jej popularność, 
  • wyższy autorytet domeny. 

Niektóre korzyści wynikające z pozycjonowania mogą być mniejsze lub większe ー to także zależy od strategii przyjętej przez analityków. Przykładowo, sklep e-commerce, posiadający już rozpoznawalność, w danym momencie może potrzebować najbardziej działań SXO, czyli SEO i UX (user experience). W ten sposób stanie się przyjaźniejszy dla klientów, jak i algorytmów Google, co potencjalnie zwiększy konwersję sprzedaży. Z drugiej strony proste strony internetowe, zbudowane w formie wizytówki, mogą nade wszystko wymagać wzrostu rozpoznawalności. Wówczas priorytetyzowane będą takie działania pozycjonerskie, które nastawione są głównie na osiągnięcie wyższych pozycji w określonych wynikach wyszukiwania.

 

Jakie są rodzaje pozycjonowania stron www?

 

Pozycjonowanie stron różni się w zależności od charakteru danej witryny i jej docelowego, pożądanego zasięgu oddziaływania. Ze względu na rodzaj witryny możemy wyróżnić pozycjonowanie:  

  • strony internetowej
  • firmy usługowej,
  • sklepu internetowego.  

Z kolei ze względu na kryterium obszaru działalności wyodrębnia się trzy główne rodzaje SEO

To jednak bynajmniej nie wszystko. Dobór strategii i technik może się różnić także w zależności od tego, z jaką branżą ma się do czynienia. 

 

Dlaczego pozycjonowanie strony w Google może być lepszym rozwiązaniem od kampanii reklamowej?

 

Chęć znalezienia się wysoko w pozycjach wyszukiwarki sprawia, że prezentowany temat jest blisko spokrewniony z nieco innym ー płatnymi reklamami w wyszukiwarce. Osoby, które szukają informacji na temat tego, czy warto przeprowadzić pozycjonowanie stron, nierzadko kierują swoją uwagę w kierunku programów takich jak np. Google Ads. Obydwie metody na pewnych płaszczyznach mogą prowadzić do podobnych rezultatów, np. wzrostu konwersji, widoczności w wynikach wyszukiwania. Co więcej, płatna reklama często jest uzupełnieniem strategii marketingowej. Zazwyczaj najlepsze rezultaty osiągnąć można poprzez korzystanie z obydwu rozwiązań. 

Na efekty pozycjonowania trzeba chwilę poczekać. Proces kompleksowego zadbania o witrynę nie sprowadza się bowiem do przełączenia magicznego “switcha”. To jedna z głównych różnic, gdyż już skonfigurowana kampania reklamowa od razu może zacząć zdobywać nowe wejścia na stronę. Trzeba jednak pamiętać, że jest to miecz obosieczny. Rezygnacja z reklamy oznacza koniec nowych wejść na stronę poprzez ten kanał. Rezultaty pozycjonowania zostają z kolei na dłużej. Pozycjonowanie stron w Google może być jeszcze bardziej skuteczne od reklamy płatnej. W oczach odbiorców wzmacnia wiarygodność, bo domena jest rozpoznawalna poprzez organiczne wyniki wyszukiwania. Skuteczne pozycjonowanie strony zakłada także wykonanie szeregu działań, których nie obejmują kampanie marketingowe. 

 

Pozycjonowanie stron w internecie to po prostu zadbanie o całokształt

 

Pozycjonowanie strony internetowej można byłoby określić ogólnie jako dążenie do stworzenia witryny idealnej. Sposób oceny atrakcyjności strony przez Google i inne wyszukiwarki jest bardzo złożony. Bazuje na co najmniej kilkuset wskaźnikach, które dotyczą zarówno aspektów technicznych, jak i przekazu, marketingu, zachowań użytkowników i treści. Wobec tego można powiedzieć, że to, co wpływa na pozycjonowanie strony pozytywnie, owocnie wpływa także na satysfakcję osób odwiedzających portal! 

 

Czynności wchodzące w skład SEO, czyli jak wykonać pozycjonowanie strony? 

 

Pozycjonowanie strony w Google składa się z wielu prac. Proces ten zakłada działania analityczne, opracowanie strategii, analizę konkurencji, poprawę użyteczności i bezpieczeństwa witryny, działania content marketingowe i znacznie, znacznie więcej. W obliczu tak zróżnicowanej kategorii prosta definicja może stać się niezbyt wystarczająca. Aby jednak na tym nie kończyć, dodajmy, że według wielu specjalistów SEO to nie to samo, co pozycjonowanie strony www. Co to oznacza w praktyce i które podejście jest słuszne?

Zwolennicy powyższej teorii uważają, że SEO sprowadza się wyłącznie do twardych zmian technicznych, np. analizy i poprawy kodu strony. Wówczas jest to tylko jedno z elementów pozycjonowania stron, gdzie najlepiej rozumiane może być przez termin “techniczne SEO”. Innymi mogą być kampanie marketingowe, identyfikacja wizerunkowa czy pozyskiwanie wartościowych linków, które będą przysparzały ruch do naszej domeny. Takie podejście wydaje się jednak błędne od strony metodologicznej ー zwłaszcza w kontekście oryginalnej definicji procesu i tego, co kryje się pod trzyliterowym skrótem.

Znacznie lepszą koncepcją jest trzyczłonowy podział przedmiotu działań. Zgodnie z nim pozycjonowanie stron internetowych składa się z trzech grup aktywności: 

  • optymalizacji technicznej,
  • pozycjonowania on-site (na stronie),
  • pozycjonowania off-site (poza stroną).

 

Optymalizacja techniczna strony 

 

Jeśli zastanawiamy się, czy pozycjonowanie stron jest trudne, ten element działań SEO może przekonać nas do pozytywnej odpowiedzi na powyższe pytanie. Optymalizacja stron jest kluczowym elementem całego procesu. Obejmuje szereg działań technicznych, które wpływają na prawidłowe wyświetlanie się i szybkie ładowanie witryny. Powinno być realizowane w oparciu o szczegółowe wytyczne Google, czego doskonałym przykładem będzie optymalizacja obrazów i multimediów (formaty i nazwy plików atrybuty ALT, waga, dane exif). Jeśli dotychczas przeprowadzało się jedynie działania contentowe i zewnętrzne, to techniczne SEO jest na pewno gwarancją tego, jak poprawić pozycjonowanie strony. Do najpopularniejszych zadań na tej płaszczyźnie zalicza się: 

  • wprowadzanie poprawek i ingerencję w kod strony, 
  • optymalizacja środowiska CMS (np. WordPress), wtyczek i ustawień, 
  • konfiguracja serwera i hostingu, 
  • optymalizacja techniczna grafik i treści na stronie, 
  • dbanie o poprawną strukturę hierarchiczną stron i podstron
  • caching, crawling, indeksacja,
  • tworzenie map stron, 
  • a także wiele, wiele innych zadań. 

Podobnie, jak w innych przypadkach, zakres działań będzie zależał od stanu technicznego strony, jej specyfiki i indywidualnych czynników. 

 

Pozycjonowanie stron on-site i off-site

 

Działania on-site (na stronie) i off-site (poza stroną) to dwie kolejne, potężne gałęzie, które jasno wskazują, czym jest pozycjonowanie stron. Pierwsza kategoria zorientowana jest na dostosowaniu witryny tak, aby była jak najszybsza, najbardziej efektywna i jak najbardziej przystępna. Tworzenie treści, opisów produktów, bloga firmowego, wprowadzanie mniejszych zmian w html i w designie witryny, konfigurację znaczników i sposobu wyświetlania się poszczególnych elementów ー to tylko niektóre z tych czynności, które zalicza się do pozycjonowania stron on-site. 

Druga kategoria ー off-site ー nade wszystko kojarzona jest z link buildingiem (LB). Pozyskiwanie linków, jeśli są one wartościowe, jest bardzo istotną częścią całego procesu. Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych w zakresie off-site sprawia, że witryna zyskuje większą widoczność w internecie, więcej ruchu i nierzadko lepszą wiarygodność w oczach wyszukiwarek. 

 

Czy można samemu wypozycjonować stronę? 

 

Odpowiedź brzmi: tak, można. Jednak rzeczywiste pytanie, które warto zadać sobie przy rozważaniu takiej opcji, to: czy jestem w stanie zainwestować X czasu i wysiłku, aby opanować całą potrzebną wiedzę na ten temat? Oczywiście za X należy wstawić liczbę ー będzie ona zależna od tego, jaki jest poziom wyjściowy wiedzy o SEO. Z pozycjonowaniem jest bowiem trochę tak, jak jeżdżeniem samochodem. Większość kierowców jest w stanie wymienić koło w razie potrzeby lub dolać oleju do spryskiwaczy. Problem jednak może pojawić się w sytuacji, kiedy należy wymienić przetartą panewkę przy silniku. 

W tym życiowym porównaniu tkwi jeszcze jedna zbieżność. Aby wykonać bardziej zaawansowane działania, trzeba je wcześniej zidentyfikować. Do tego potrzeba nie tylko wiedzy i czasu, ale również specjalistycznych narzędzi. 

Prowadzenie strony, okazjonalne tworzenie treści, zmienianie poszczególnych ustawień w środowisku CMS to proste czynności, które może wykonać każdy. Nie brakuje obecnie faktycznie merytorycznych poradników. Jeśli jednak strona lub sklep jest rzeczywistą inwestycją, która ma osiągać określone rezultaty, lepiej nie eksperymentować. Wówczas najlepszym rozwiązaniem będzie znalezienie profesjonalnej firmy. Dobra agencja SEO jeszcze przed wykonaniem dalszych działań przeprowadzi dokładny audyt, pozna zapotrzebowanie klienta, stan strony i konkurencji branżowej.

 

Ile kosztuje pozycjonowanie stron?

 

Ile kosztuje pozycjonowanie stron? To jedno z tych pytań, na które nie ma jasnej odpowiedzi. Wszystko zależy bowiem od rodzaju strony i działań, które mają być przeprowadzone, np. pozycjonowanie lokalnej firmy usługowej, pozycjonowanie sklepu międzynarodowego. Agencja SEO powinna dokładnie zweryfikować wszystkie czynniki i podać, jaki budżet powinien wystarczyć do zrealizowania poszczególnych celów. 

 

Decyzja podjęta. Kiedy zacząć pozycjonowanie strony? 

 

W zależności od rodzaju projektu pozycjonowanie strony internetowej warto zacząć od samego początku. Dotyczy to przede wszystkim działalności biznesowej ー firm usługowych i sklepów internetowych. W czasie, w którym nasza domena nie jest objęta działaniami SEO, konkurencyjne strony prawdopodobnie zyskują coraz lepsze wyniki w wyszukiwarce. 

Zazwyczaj na to, jak długo trwa pozycjonowanie strony, wpływa jej pozycja startowa oraz poziom docelowy, do którego się dąży. Istnieją branże o silnej konkurencji, która cały czas korzysta z usług agencji. Dobrym przykładem może być dziedzina produktów finansowych lub urządzeń komputerowych, AGD i RTV. Z pewnością jednak najlepszym wyborem na początek jest skontaktowanie się z wybranym podmiotem. Omówienie szczegółów pozwoli na lepsze odnalezienie się w obecnej sytuacji, a docelowo może zapewnić owocną, długofalową współpracę. 

Podziel się z innymi: